Berichten seizoen 2023-2024

Berichten seizoen 2022-2023

Eindejaarsmail ESV

Hieronder het bericht dat door het bestuur op 22 december naar alle leden is verstuurd:

Beste leden,

Soms voelt het alsof het seizoen nog maar net is begonnen maar dat is toch echt niet zo.

We hebben de eerste turnus van de interne competitie alweer achter de rug en zijn al halverwege de Rapid- en vierkampen-competitie.
Het is leuk om te zien dat twee nieuwe en jongere leden de respectievelijke winterkampioenschappen in groep A (Martijn Bakker) en groep C (Mattia Intennimeo) wisten te bemachtigen.
De Rapidcompetitie kent een spannend verloop waarbij er in vijf avonden maar liefst vier verschillende winnaars zijn geweest en de top 6 binnen 1,5 punt van elkaar staat.
In de vierkampen hebben Willem de Wilde en Jan Hartsuiker iets afstand genomen van het peloton maar daar is ook nog niets beslist.

Extern is het resultaat wisselend.
Ons eerste team heeft drie zeer sterke tegenstanders gehad en miste tot twee keer toe op een haar na een gelijkspel.
De komende rondes worden belangrijk voor uitzicht op lijfbehoud in de hoofdklasse, wat we toch graag willen.

De teams van de Edese Schaakcombinatie (ESV + de Cirkel) doen het beide zeer goed.
De eerste drie wedstrijden werden gewonnen en afgelopen zaterdag 16 december was ronde vier.
Beide teams behaalden een monsteroverwinning en liggen absoluut op kampioenskoers in de 5e (ESC 1) en 6e klasse (ESC 2).
Heel mooi dat deze samenwerking zo goed uitpakt!

De afgelopen week en de komende weken staan regionaal in het teken van traditionele toernooien.
Bij de Cirkel is op 19 december het snelschaaktoernooi "De Open Hof Bokaal" gewonnen door Bart Koeweiden.
Bij BSV is op 29 december het Oliebollentoernooi. Veel ESV'ers hebben zich al aangemeld.
Op 4 januari houden wij vervolgens het Edese Snelschaakkampioenschap.
En dan is het dus al 2024. We hopen u in het nieuwe jaar weer snel te zien achter de borden!

Het Bestuur wenst u allen gezellige feestdagen en een gelukkig en gezond 2024.
En dat het maar weer een mooi schaakjaar mag worden.

Bestuur ESV
Bart, Edwin, Hans, Martin, Sjoerd.

Bart Koeweiden wint snelschaaktoernooi De Open Hof Bokaal

Op dinsdag 19 december vond voor de 25e keer het door De Cirkel georganiseerde snelschaaktoernooi om de Open Hof Bokaal plaats, waarin onder de 47 deelnemers diverse ESV'ers aanwezig waren. Bart Koeweiden wist dit toernooi op zijn naam te schrijven door in de voorronden 7½ uit 9 te scoren, waarmee hij zich, net als de winnaar van vorig jaar Sjoerd Meijer, plaatste voor de hoofdgroep. Hierin scoorde hij 4 uit 5 en werd winnaar. Hij bleef de nummer twee Marnix Lukasse (die als beste Cirkelaar de Open Hof Bokaal wisselbeker in ontvangst mocht nemen) op onderling resultaat voor. Sjoerd werd derde.

Willem Slagter liep net de hoofdgroep mis en werd tweede in groep B. Sander Rosman wist groep F op zijn naam te schrijven.

Bart Koeweiden (rechts) ontvangt uit handen van wedstrijdleider Willem de Wilde de beker.