SOS Clubcompetitie 2021-2022

SOS-competitie seizoen 2019-2020

In het seizoen 2021-2022 neemt ESV deel aan de SOS-competitie met één achttal.
De SOS-competitie is de clubcompetitie van de SGS, OSBO en SBO.

Zie site SOS competitie voor indelingen, teams, uitslagen, standen, speeldata en reglementen.

Thuiswedstrijden van ESV beginnen om 20:00 uur.

ESV 1

ESV 1 is ingedeeld in klasse 1C.

Programma en Resultaten (Netstand)

Teamleider:  Sjoerd Meijer (e-mail)

Samenstelling:
Sjoerd Meijer
Willem Slagter
Martin Roseboom
Edwin Groen
Cor van Ingen
Ronald Klaassen
Erik van den Eijkel
Frank Buunk
Hein Bouwmeester
1907

Speeldata ESV 1:
donderdag7 oktober   Hoogland 2    thuis
woensdag3 novemberApeldoorn 2uit
donderdag2 decemberPSV DoDO 1thuis
maandag10 januariApeldoorn 1uit
donderdag10 februariZZS! 1thuis
maandag14 maartS.G. Zutphen 2uit
donderdag7 april7 Pionnen 1uit(slotronde bij ZZS!)

Ronde 1: Slechte start ESV tegen Hoogland 2

Na 1,5 jaar geen externe competie in verband met corona was afgelopen donderdag dan eindelijk weer een fysieke competitiewedstrijd. Het leek na de grote nederlaag van 1,5-6,5 wel een beetje roestig te gaan bij diverse ESV-spelers.

De score werd geopend aan het eerste bord door Sjoerd Meijer die opnieuw tegen Tom Officier mocht aantreden. Twee jaar geleden troffen de beide spelers elkaar ook al. Toen was het een korte partij door een blunder van Sjoerd nu werd het een evenwichtige remise.

Freek Hooning - Edwin Groen 1-0
Na een vrij normale Sicliaan 1. e4 c5 2.Pf3 Pc6 3.c4 g6 gaat er rond zet 10 wat mis in de tactiek. Edwin twijfelt tussen verschillende opties en dan weet je meestal wel: dat is niet handig. Door geen consequente keuze te maken wordt alternatief op alternatief geplaatst met als gevolg een zielloze stelling na 15 zetten waarbij het voor wit geen probleem is de juiste sterke zetten te vinden. Eigenlijk is er dan al geen houden meer aan en wit heeft verschillende goede mogelijkheden die niet meer goed te pareren zijn. Met een laatste grapje probeer ik verwarring te stichten maar mijn tegenstander gaat snel en gedecideerd voor de mat-aanval met Txh7 en het is voorbij. Slecht gespeeld en terecht verloren, niet fijn, dat moet de volgende keer veel beter.

Vervolgens scoorde ook Martin Roseboom een half punt. Er komt een zijvariant van het gesloten Siciliaans op het bord met e5 in plaats van e6 van zwart. De partij ontwikkelt zich rustig. Als Martin f4 speels komt de pion op e5 enigzins onder druk te staan en slaat zwart op f4. Martin had zwart nu een geïsoleerde e-pion kunnen bezorgen, waardoor hij een voordeeltje zou hebben, maar dat speelde wit niet. Na zijn Pd5 volgt dameruil, krijg wit een loper op d5 en door de half open f-lijn ontstaat er druk tegen f7. Zwart verdedigt alle dreigingen en stelt remise voor. Martin heeft meer ruimte en het loperpaar en staat wel iets beter. Maar wit ziet geen concreet pad naar meer en om minder door forceren te vermijden gaat wit na toestemming van de teamleider akkoord.

Erik van de Eijkel en Maus Beurskens kregen op het bord de Scandinavische opening. In het middenspel lukte het wit om een pion te veroveren; een combinatie waarbij een witte d-pion van d5 naar f7 met schaak kon doorslaan. Helaas gaf Erik door een blunder de twee zetten later de b-pion als cadeautje weer terug. De stand was weer in evenwicht met een lastige stelling, weinig tijd en voor mij een ongunstig pionnenstelling als er een afwikkeling naar een eindspel zou komen. Een remise aanbod van zijn tegenstander accepteerde Erik dan ook. Tussenstand 1,5-2,5

Ronald kwam met zwart aan bord 5 redelijk uit de opening. Wit had een open a-lijn en een pion op b4. Ronald probeerde met een pion op a6 de opmars van de b-pion te voorkomen. Hij had het gevaar van b5 onderschat anders had hij zelf wel b5 gespeeld om de witte b-pion te blokken. Nadat wit b5 had gespeeld gaf Ronald een kwaliteit met het idee een vrije a- en b-pion over te houden. Dit had hij niet goed gezien en uiteindelijk had hij geen compensatie voor de kwaliteit. Toch maar doorspelen, want zijn tegenstander had veel meer tijd verbruikt. In de tijdnoodfase was het juist Ronald die een cruciale verdedigingszet over het hoofd zag en mat niet meer kon voorkomen.

Hein viel in op het 7de bord en moest met zwart tegen Jan Snijders spelen. Jan opende met e4 waarop Hein weer eens met de Leeuw verdedigde. Veel te snel speelde zwart zijn eerste 10 zetten waardoor hij wederom in de problemen kwam op f7. Dit kostte hem een kwaliteit plus de f-pion. Gelukkig kon zwart wel het initiatief overnemen en wit moest terugtrekken. Het werd extra interessant toen wit overmoedig met zijn g-pion de zwarte loper aanviel. Door een paard te offeren voor twee pionnen stond nu ook de witte koning bloot. Een heuse invasie volgde en na 25 zetten stonden al zwarts stukken op de witte koning. Helaas kon wit, door twee kwaliteiten meer, de verdediging op peil houden, alhoewel Stockfish na analyse aangaf dat deze afgebroken had kunnen worden. Bij het eindspel aangekomen was de materiele stand weer gelijk. Hein speelde in een licht betere stelling en in tijdnood niet secuur en verloor. 1,5-4,5

Frank Buunk speelde een zeldzaam systeem en pas op de twintigste zet werd er een pion geslagen door wit. Frank sloeg de verkeerde pion en bleef daardoor onder druk staan tegen S. Buzogany. Uiteindelijk werden de problemen te groot en kon Szabolcs de felicitaties in ontvangst nemen.

Dan resteert nog de mooiste en spectaculairste partij van de avond. Aan het vierde bord Willem Slagter (1812)-William van de Groep (1928). Willem speelt zijn vertrouwde opening (1. e4 e6 2. f4) en verkrijgt een aangename stelling. Zwart heeft weinig ruimte voor zijn stukken en zal op zoek moeten naar een actief plan. Met 24. h5, 25. h5en zelfs 26. h5 had wit een doorbraak op de koningsvleugel kunnen forceren met groot voordeel (volgens Fritz). Willem durfde dat (toen) nog niet aan. Zelfs 33. h5 was zeer veelbelovend geweest. In plaats daarvan forceert wit dameruil wat alleen zwart in de kaart speelt. Toen Willem uiteindelijk 37. h5 alsnog speelde was het te laat en kreeg zwart zeer goede tegenkansen. Nu werd het vechten voor remise. Tussen zet 40 en 50 verspeelt zwart zijn voordeel; wit forceert een vrijpion die ook daadwerkelijk promoveert. Willem mist vervolgens nog een opgelegde winstweg. Er ontstaat een eindspel van T+T (wit) tegen T+L+2 pionnen (zwart). Nadat wit een toren geeft voor de loper en een pion, is het eindspel remise. Tot zet 96 en na 4 uur spelen is de stelling nog steeds in balans. Helaas speelt Willem op zet 97 een verliezende torenzet; 97. Ke3 was voldoende geweest voor een halfje. Hij speelt nog een paar zetten om de 100 vol te maken en geeft op. Mentaal gebroken en volledig afgepeigerd. Wat is schaken dan een harde sport.

Dit bracht de eindstand bijna op 4-4 4 remises en 4 verliespartijen maar helaas werd het een nul en bleef ESV steken op slechts drie halfjes en vijf nederlagen: 1,5 - 6,5.

De volgende ronde zal er uit een ander vaatje getapt moeten worden: uit tegen Apeldoorn.

ESV 1				Rating	Hoogland 2			Rating	Uitslag
Meijer, S.T. (Sjoerd)		1909	Officier, T.G. (Tom)		1950	½ - ½